Meer kans op een baan met een aantrekkelijke sollicitatiebrief

Om je interesse te tonen voor een vacature stuur je een brief en je curriculum vitae. In de brief staat je motivatie en je legt uit waarom juist jíj geschikt bent voor die baan. In deze editie van Werkwijzer helpen we je op weg met je brief.

Voorbereiding is alles, ook als het gaat om solliciteren, daarom lees je voordat je gaat schrijven de vacature goed door. Laat de informatie die er in staat op je inwerken. Wat houdt de functie precies in en wie zoeken ze daar voor? Welke competenties en karaktereigenschappen moet je hebben voor de functie? Uiteraard zorg je dat je goed op de hoogte bent van de organisatie die de vacature aanbiedt. Wat doen ze precies, wat voor bedrijf is het? Internet en zakelijke social mediasites zoals LinkedIn kunnen je helpen om daar achter te komen.

Bel!
In bijna iedere vacature staat een contactpersoon bij wie je terecht kunt voor je vragen over de functie. Ga er eens voor zitten en bedenk wat voor vragen je hebt. Misschien heb je praktische vragen over aanwezigheid, secundaire arbeidsvoorwaarden, inhoud van de taken of uren. Als je een paar vragen bedacht hebt, ga je bellen. Wanneer je eenmaal een gesprek hebt, kun je verder doorvragen. Zoeken ze iemand die de eerste stappen zet in de functie of toch meer iemand met ervaring? Hebben ze liever iemand die graag alle taken uitvoert zoals de procedure voorschrijft of zoeken ze iemand die creatief nadenkt en met een eigen invulling komt? Bedenk goed: het gaat er niet alleen om of zij jou willen hebben, maar ook of jij er wilt werken. Vraag je af of je goed bij het bedrijf en de functie past. Als je denkt dat dat zo is, dan schrijf je je vragen op. Met goede vragen laat je een gedegen indruk achter, waardoor jouw brief ook eerder uit de stapel gekozen zal worden. Belangrijk is dat je onthoudt wie je gesproken hebt. Daar kun je in de brief en in een eventueel sollicitatiegesprek aan refereren.

De brief
Met de inhoud van de brief begin je ook pas al je je voorbereid hebt. Maak een lijstje met punten die je in de brief wilt zetten. Zet die punten in een logische volgorde, daarop begin je te schrijven aan je brief. Neem er de tijd voor, schrijf helder en bondig en wissel de lengte van de zinnen af, dan leest de brief prettiger. Plak niet te veel stukken zin aan elkaar, maar hak samengestelde zinnen in losse zinnen en zet er een punt tussen. Maak zinnen niet nodeloos ingewikkeld om duur of serieus te doen. Afkortingen zijn uit den boze. Een goede sollicitatiebrief is formeel, maar ook origineel. Hij is pakkend, maar niet te schreeuwerig. Formuleer alsof je spreekt voor een zaal mensen, aan wie je in drie minuten moet uitleggen waarom jij in aanmerking komt voor de functie. Lijdende zinsconstructies ‘zouden kunnen worden gedaan’ maken je brief traag. Schrijf liever met actieve woorden. Bijvoorbeeld: ik organiseerde, ik geef leiding aan en ik ben verantwoordelijk voor. Een goed geschreven brief laat zien dat je serieus bent en beschikt over kwaliteiten. Behalve de inhoud is de stijl belangrijk. Je brief moet vooral enthousiasme uitstralen. Veel werkgevers lezen de brief vanaf een beeldscherm, dus maak hem niet te lang. Een goede sollicitatiebrief is getypt, het liefst niet meer dan één kantje lang en heeft drie tot vijf alinea’s. Des te creatiever de baan waar je naar solliciteert, des te creatiever moet je brief zijn. Wil je designer worden of bij een reclamebureau werken, dan verwachten ze een fraai vormgegeven brief of een brief met originele teksten. Reageer je op een baan in een zakelijke, formele sector, dan schrijf je ook een keurige, zakelijke brief.

De aanhef en opening
Een goede brief adresseer je aan het bedrijf waarbij je solliciteert. Zorg dat je de naam en het adres correct schrijft. Dan ga je naar de aanhef. Je zet de naam van de contactpersoon in de aanhef. Weet je dat niet, bel dan en vraag aan wie je de brief kunt richten. Moet je de brief aan een afdeling sturen, schrijf dan ‘Beste mijnheer, mevrouw,’ als aanhef.
Na de aanhef ga je verder met de opening. Hierin schrijf je naar welke functie je solliciteert en waar je de vacature hebt gevonden. Vond je de baan op een website, kreeg je hem via iemand toegezonden of hoorde je er op een andere manier over? Schrijf het dan op deze wijze op: ik las uw vacature op de website werkwijzer.nl. Daarna verwijs je naar de contactpersoon die je hebt gesproken. Schrijf wie je gesproken hebt en wanneer je belde.

Motivatie
In het middenstuk van de brief doe je je motivatie voor de baan uit de doeken. Je vertelt iets over je achtergrond en legt uit waarom je denkt geschikt te zijn voor de baan. Schrijf het bij voorkeur in een zin die de aandacht trekt. Lees de vacaturetekst voor inspiratie, door daarop in te haken kom je over als degene die ze zoeken. Wat ook werkt is dat je beschrijft welke gedachtes of gevoelens je had toen je de vacature las. “Uw vacature voor een logistiek medewerker maakte bij mij meteen een gevoel van enthousiasme wakker, omdat…”Er is vast iets binnen die baan wat jou geraakt heeft, waardoor je besloot te schrijven. Schrijf waarom dat jou raakte, en leg ze daardoor uit wat jouw motivatie is om juist bij hun bedrijf te werken in deze functie. Dan vertel je over je opleiding, werkervaring en eventueel marktkennis waardoor je een geschikte kandidaat bent. Je zet jezelf positief neer, maar wél realistisch. Als je de brief te veel opklopt en bluft, kun je het later niet waarmaken. Gebruik feiten. Zet er alleen in wat past bij de functie. De overige informatie kan in je cv. Let erop dat wat in de sollicitatiebrief schrijft ook klopt met wat er online over je te lezen is, bijvoorbeeld op LinkedIn. In je onderbouwing leg je uit wat je vaardigheden en eigenschappen zijn. Ben je een goede receptioniste, waar blijkt dat uit? Heb je daar ervaring in? Wat spreekt je aan in dat werk? Vind je het fijn om mensen accuraat te helpen, om ze vriendelijk te woord te staan of ze snel uit te leggen waar ze moeten zijn? Leg dat uit. Door woorden te gebruiken die verbinden verbetert de logica tussen de zinnen. Denk aan woorden als: want, omdat, daarom, zoals blijkt uit en vervolgens. Kijk of je die woorden zo hier en daar kwijt kunt, vooral in de onderbouwing van je ervaring. Dat verhoogt het leesgemak. Formuleer persoonlijk en wek de interesse van de lezer.

De afsluiting
Het laatste onderdeel van een brief is de afsluiting. Je wilt graag een reactie en verder contact. Heb vertrouwen in jezelf en sluit de brief op krachtige wijze af. Benadruk dat jouw kwaliteiten aansluiten bij de eisen aan de functie. Schrijf dat je de brief graag mondeling wilt toelichten. Zeg dat je ernaar uitziet, of dat je graag punten uit je brief in een gesprek zou willen toelichten. Wees niet te formeel in zo’n afsluiting. Vermeld welke bijlagen je meestuurt. Afsluiten met ‘met vriendelijke groeten’ is prima.
Je brief lijkt nu klaar, maar is dat nog niet. Dit is namelijk de kladversie. Lees de tekst nu eens hardop voor jezelf voor, dan hoor je of hij goed loopt. Slaap er dan eens een nachtje over en lees hem dan nog eens door. Kijk welke woorden of zinnen echt nodig zijn. Door overbodige woorden of zinnen te schrappen wordt je brief vaak sterker. Als je lang aan een brief hebt gewerkt word je blind voor de taalfouten Misschien schiet je ook nog iets te binnen dat je er in wilt zetten of zie je een kromme zin of een taalfout. Voordat je de brief verstuurt laat je hem nog eens door iemand nalezen. Geef je proeflezer eerst de advertentie en vervolgens de brief. Vraag je proeflezer of hij of zij de bril van de sollicitatiecommissie of het hoofd personeelszaken wil opzetten bij het lezen van de brief. De proeflezer moet letten op taalfouten en kromme zinnen, want dat is waar een sollicitatiecommissie in eerste instantie op selecteert. Vraag de lezer ook om te letten op de stijl van je brief. Past de stijl bij de functie en de organisatie waar je solliciteert?
Als zowel jij als je proeflezer tevreden zijn over je brief, kun je hem samen met het cv verzenden naar de organisatie waar je solliciteert. Veel succes gewenst!