6 verrassende functies in de horeca

Van zorgmedewerker tot smaakexpert en van doorgewinterde horecamedewerker tot oude nieuwkomer in onze mooie horecabranche. Zes helden in de horeca vertellen over hun verrassende functie.

1) Elroy Zuiderveen, Personal Trainer The Rebuild Coach

‘Sporten is goed voor het teamgevoel’

“Sinds begin 2018 werk ik als Personal Trainer bij Hotel Van der Valk Schiphol A4; drie dagen per week van 14.00-19.00 uur. Het is leuk te zien dat mensen uit de hele organisatie veel meer contact met elkaar hebben. Niet alleen tijdens groepslessen, maar dat ze elkaar ook herkennen op an­dere bijeenkomsten. De mensen die meedoen met de sportlessen hebben een goeie energie en helpen elkaar. Er is namelijk altijd wel een mix van beginners en gevorderden. Zelf moet ik zorgen dat er voor elk wat wils is en dat ze allemaal uitgedaagd blijven. Ik zou het elke horecaondernemer aanraden om zoiets te doen. Je medewerkers waarderen het, ze zijn fit en het is goed voor het teamgevoel.”

2) Frans Ruiter, Biersommelier/eigenaar bij De Bierverbinding

‘Gebrek aan kennis van speciaalbieren is een gemiste kans’

“Ik verbind horeca, brouwerij en consument met elkaar via biercocktail­workshops, bierevenementen, bierproeverijen, bieradvies et cetera. Een leukere baan kan ik niet bedenken, ik heb contact met diverse horecaza­ken en altijd te maken met vrolijke mensen. Daarnaast test ik thuis vele smaakcombinaties. Echt bij elk gerecht past wel een (speciaal) biertje. Neem een kaasplankje, bier past daar zelfs beter bij dan wijn of port. Veel horecamedewerkers hebben nog niet zoveel kennis van speciaalbieren en ook een bierkaart die bij de menukaart past, ontbreekt vaak. Een gemiste kans nu bier zo populair is. Geef mij een middag met je personeel en hun bierkennis is op orde.”

3) Cathelijne Fokker, oppas & workshopmedewerker bij LEUK

‘Ouders tevreden en kinderen blij’

“Restaurant LEUK heeft een grote speelkelder met Playstations, WI’s en een grote tekentafel. Als oppas help ik de kinderen. Zodra het eten klaar staat begeleid ik hen naar hun ouders. Daarnaast ben ik workshopmede­werker van kinderpartijtjes. Vaak is dat een pizzafeestje, dan maken de kids eerst zelf de bodem en die beleggen ze met lekkere dingen. Daarbij serveren we drankjes waar rook – stikstof – uit komt. Werken bij LEUK geeft mij positieve energie. Dit restaurant ‘schreeuwt’ gezelligheid. De ouders zijn tevreden en hun kinderen blij. Dit komt ook door de goede teamsamenwerking. Zelfs nu ik weer fulltime studeer, wil ik hier toch blijven werken.”

4) Bert Kommerij, lobby gastheer, hotel Jakarta Amsterdam

‘Bijzondere belevenissen in de hotellobby’

“Ik werk sinds de opening van hotel Jakarta vijf dagen per week als gast­heer in de hotellobby. Ik help de receptionisten, gasten kunnen bij mij terecht met vragen, ik geef uitleg over de stad en ook rondleidingen. Mijn meest bijzondere dag was toen tijdens de Gaypride de lift vol stond met gesluierde vrouwen uit het Midden-Oosten, orthodoxe vrouwen uit Israël en drag queens. Prachtig. Deze baan heb ik mede te danken aan mijn blog bertkommerijmedia.wordpress.com waarin ik schrijf over de kop van het Java-eiland, de plek waar het hotel nu staat. En aan mijn eerste ontmoe­ting met general manager Nico Evers. Ik blog nu ook over wat ik meemaak in het hotel.

5) Evelien van den Bosch, interne jobcoach bij D’Oude Waegh

‘Ik combineer mijn passie voor de horeca met werken met mensen met een beperking’

“Sinds 2016 werk ik als interne jobcoach bij D’Oude Waegh, een baan waarin ik mijn passie voor de horeca en het werken met mensen met een beperking combineer. Vijftien jaar geleden werkte ik hier in de bediening, toen werkten we al met mensen met een beperking uit de dagbesteding. Nu zijn ze ook in loondienst. Mijn overheadkosten verdien ik terug met loonkostensubsidiepotjes. Daarnaast doe ik personeelszaken en de plan­ning. Zo houd ik overzicht en kom ik op nieuwe ideeën. Koks zijn moeilijk te vinden, ik zoek daarom naar andere oplossingen. Door het opzetten van een productiekeuken waar onze bijzondere medewerkers friet en appel­taart maken en de was doen, bespaarde ik een kok.”

6) Jesse Fennema, koffiebrander bij Post-Plaza Hotel & Grand Café

‘Van de inkoop van de groene boon tot het bran­den van de perfecte boon’

“Sinds de opening van Post-Plaza Hotel & Grand Cafe, drie jaar geleden, ben ik begonnen als koffiebrander. Ik werkte altijd al met smaakcocktails. Maar vanwege mijn interesse in koffie heb ik voor deze uitdagende baan gekozen. Ik ben verantwoordelijk voor alles wat met koffie te maken heeft. Van de inkoop van de groene boon tot het branden van de perfecte boon. In het perfecte kopje koffie zijn alle smaken en aroma’s optimaal ontwik­keld. Ook verkopen wij de bonen aan onze gasten in onze (web)shop en geef ik aan collega’s workshops voor het zetten van de perfecte kop koffie. Wie je het ook vraagt, iedereen zal zeggen; ‘Jesse is dag en nacht met koffie bezig, Jesse is een en al koffie.’ Mijn hobby is mijn werk geworden! ”

Over KHN

KHN (Koninklijke Horeca Nederland) is dé branchevereniging voor de horeca. Wij vertegenwoordigen 20.000 horecaondernemers met ruim een kwart miljoen medewerkers. Dat is twee derde van iedereen die werkzaam is in de horeca in Nederland. Als KHN streven we de beste gastvrijheid na, zodat horecaondernemers een inspirerende omgeving kunnen bieden, waar gasten unieke ervaringen en waardevolle momenten kunnen beleven. KHN geeft de horeca power!