Innovaties gaan hard in de transport en logistiek

Orders picken in een distributiecentrum met een zelfdenkend karretje dat zelf de slimste route berekent. Werken in een exoskelet zodat je lichaam minder zwaar wordt belast. Met je vrachtwagen in een serie andere vrachtwagens rijden die via wifi of G5 zijn verbonden en op elkaar reageren. Als chauffeur zelf verkeerslichten op groen zetten om vlot te kunnen doorrijden.


Is dit toekomstmuziek in de transport en logistiek? Zeker niet. Er wordt nu al mee gewerkt of mee geëxperimenteerd. Eerst maar eens kijken wat er zoal speelt in de transportwereld. “De ontwikkelingen met zogeheten Connected Transport gaan razendsnel”, vertelt Robert Gartner, innovatiemanager bij Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Bij Connected Transport worden via dataverbindingen allerlei datastromen ´aan elkaar geknoopt´. “Zo kan de chauffeur in de vrachtwagen via zijn mobiele telefoon communiceren met een iVRI-systeem (iVRI staat voor intelligente verkeersregelinstallatie) en het licht tijdig op groen zetten, zodat hij niet hoeft te stoppen. Daar worden al proeven mee gedaan. En de chauffeur ontvangt real time informatie over het weer, het wegdek en verkeersdrukte. Het navigatiesysteem kan dan beslissen om een aangepaste route te rijden”, zo schetst Gartner.

Platooning
Om veiliger en zuiniger te rijden, worden ook proeven gedaan met colonne rijden en zogeheten truck platooning. Bij truck platooning zijn vrachtauto’s elektronisch aan elkaar gekoppeld via wifi of G5, waarbij de voorste truck de snelheid en route bepaalt. De andere trucks volgen automatisch, zonder dat daar de hulp van de chauffeur voor nodig is. Bij colonne rijden gebruiken maximaal drie vrachtwagens de zogeheten adaptive cruise control, een cruise control die reageert op de andere vrachtwagens, om op gelijke afstand te blijven rijden.
“De rijopleidingen worden aangepast op deze ontwikkelingen. Maar het gaat zó snel, dat het best lastig is om de opleidingen steeds te laten aansluiten op de banen van de toekomst”, ziet Gartner. Los van deze technologische innovaties in het transport moeten chauffeurs wel hun communicatieve vaardigheden behouden. “Chauffeurs moeten op de plaats van bestemming altijd vriendelijk en klantgericht zijn. Dat is en blijft belangrijk.”

Verschillen
Wie een baan als chauffeur wel ziet zitten, moet zich volgens Gartner ook afvragen wat voor soort chauffeur hij of zij wil zijn. “Het is nogal een verschil of je dagelijks bij de boer op het erf komt om voer af te leveren of melk op te halen, of dat je met containers van de Rotterdamse haven naar Duitsland of nog verder weg rijdt. Of dat je in het distributievervoer werkt en dagelijks bij supermarkten komt, of met een kraan op een bouwplaats aan het werk bent.”

Robotwagentjes
Niet alleen chauffeurs, maar ook mensen in logistieke functies krijgen te maken met veranderingen in hun werk. Neem de logistiek medewerkers: zij krijgen bijvoorbeeld te maken met robotisering. Distributiecentra worden steeds verder geautomatiseerd en zelflerende robotwagentjes rijden rond om orderpickers te vergezellen, die de bestellingen voor een klant verzamelen.

Exoskelets

Zwaar lichamelijke werk kan lichter worden gemaakt door gebruik te maken van een zogeheten exoskelet. Dit is een uitwendig harnas die bijvoorbeeld orderpickers en magazijnmedewerkers kunnen omdoen als zij zwaar tilwerk moeten doen. Zo’n harnas zorgt ervoor dat de onderrugspieren 40% minder worden belast door de gebruikte spierkracht beter te verdelen. Er zijn ook actieve exoskelets die met een motortje extra kracht van buitenaf opleveren. Op verschillende bedrijven worden al proeven met exoskelets gedaan.

Data analyseren
In de groeiende goederenstroom op distributiecentra verzamelen systemen allerlei gegevens (data) over de goederenstromen en de verwerking daarvan. Logistiek planners analyseren die data en sturen logistieke processen zo nodig bij. Zo worden de goederenstromen en informatiestromen steeds beter op elkaar afgestemd.
Dan heb je ook nog de transportplanners die ervoor zorgen dat de goederen voor de klanten tijdig en compleet bij de vrachtwagens staan om naar de klant vervoerd te kunnen worden. En die van te voren kijken welke route het beste kan worden gereden.
Via klantencontactcentra kunnen klanten met de leveranciers in verbinding komen met alle mogelijke vragen. Gartner: “Hier zie je bijvoorbeeld chat-bots opkomen, geautomatiseerde systemen die klanten online door hun vragen kunnen leiden en de meeste antwoorden kunnen geven. Pas als een klant dan niet het antwoord krijgt dat hij zoekt, komt een echte medewerker om de hoek voor persoonlijk contact.”

Blijven investeren
De transport en logistiek kent dus vele verschillende functies, waar voortdurend nieuwe technieken worden toegepast. Dat maakt de sector ook interessant voor jongeren. En minstens zo belangrijk: de sector wil blijven investeren in de ontwikkeling van mensen. “We vinden het heel belangrijk dat mensen lang in onze sector kunnen blijven werken”, zegt Gartner. “Daarom besteden we veel aandacht aan de gezondheid van werknemers, aan de balans tussen werk en privé, aan mogelijkheden om te groeien in je werk. Daarvoor hebben we een interactieve portal ingericht: Pitstop. Daarop kun je heel veel informatie vinden over deze onderwerpen. En je kunt contact maken met een loopbaanadviseur. Zo helpen we mensen om gezond en gemotiveerd aan het werkt te blijven. We zeggen: we geven je geen baangarantie, maar een werkgarantie. Door de jaren heen kun je heel verschillende banen krijgen binnen de sector en er is werk zat.”

Werk genoeg!
De hele sector transport en logistiek telt ongeveer 150.000 werknemers en heeft nu vacatures openstaan voor ongeveer 7.500 chauffeurs en 9.000 transportplanners en logistiek medewerkers. Er is werk genoeg dus. Wie eens wil bekijken wat voor verschillende banen er allemaal zijn in deze sector, kan terecht op www.stlwerkt.nl. Daar vind je bijvoorbeeld meer informatie over de verschillende beroepen en vacatures in transport en logistiek en kun je zien wat er bij jou past.