Van ZEEBONK naar STRATENMAKER

Job: ‘Ik ben blij dat ik aan land ben gegaan!’

Voor een stratenmaker is altijd werk, nu en in de toekomst. Maar het vak verandert wel. Er bestaat bijvoorbeeld al een robot die betonstraatstenen legt en steeds vaker worden elektrische machines gebruikt omdat ze stiller, zuiniger en milieuvriendelijker zijn. Job Nieuwold (30) was visser en werkt nu als stratenmaker. Hij is blij met alle innovaties in het vak. ‘Ze maken mijn werk leuker en gemakkelijker.’

Als je me een paar jaar geleden had verteld dat ik nu met stenen en zand zou werken, had ik dat niet geloofd

Op dit moment is Job via SPG Midden Nederland bezig met herstelwerkzaamheden in Maarssen. Samen met zijn collega’s maakt hij de trottoirs in het dorp weer veilig voor wandelaars en shoppers. ‘Het geeft me voldoening dat je echt iets zinvols doet wanneer je straten en wegen aanlegt of repareert. Als je me een paar jaar geleden had verteld dat ik nu met stenen en zand zou werken, had ik dat niet geloofd. Ik was jarenlang visser op de Noordzee. Hoewel ik genoot van de vrijheid van dat ruige zeemansbestaan, waren er ook genoeg uitdagingen.’

Balans tussen werk en privé

‘Omdat ik in Den Helder woonde, leek een baan in de visserij vanzelfsprekend. Het was avontuurlijk en opwindend, want je wist nooit wat er in de netten terecht zou komen.’ Maar de lange periodes op zee, eisten hun tol. Job: ‘De impact op mijn sociale leven was groot en ik pleegde roofbouw op mezelf. Zeven dagen in de week was ik aan het werk: zeilen van zondag tot en met vrijdag, en op zaterdag netten repareren. Ik wilde meer balans tussen werk en privé.’

Genieten van buiten zijn

Uiteindelijk koos Job voor een baan met meer regelmaat. ‘Ik wilde een stabieler leven, dichter bij mijn familie in het midden van het land wonen en een beroep dat echt bij me past. Dat werd straatmaker. Je maakt in dit werk iets uit het niets. Er is altijd vraag naar dit werk. En ik werk nog steeds buiten, net als toen ik viste.’

Niveau 3

Tijdens de opleiding leer je allerlei vaardigheden, van het berekenen van wegprofielen tot het zorgen voor een goede ondergrond. ‘Ik ben blij dat ik de sprong heb gewaagd. Vorig jaar heb ik niveau 2 afgerond en nu ben ik bezig met niveau 3. Ik ga ‘s avonds naar school, zodat ik overdag vijf dagen kan werken. Je kunt ook kiezen voor vier dagen werken en één dag naar school. Mijn leven is er echt beter door geworden. Ik heb zelfs weer tijd om te sporten, te gamen of lekker naar een serie te kijken. 

Jij gaat het maken in de bouw
In de bouw en infra is een oneindig aantal beroepen waarin jij jouw talenten kwijt kunt. Eén ding hebben alle beroepen gemeen: Je werkt mee aan de toekomst van heel Nederland en die van jezelf. Of je nou een skyline van een grote stad vormgeeft of je bezighoudt met het verduurzamen van een woonwijk. Wil je weten welke mogelijkheden de bouw & infra jou biedt? Laat je inspireren op jijgaathetmaken.nl.

Werken en leren bij SPG Midden Nederland

‘Bij ons kun je het vak leren in de praktijk’

Het vak van stratenmaker leer je het beste in de combinatie van werken en leren. Je krijgt dan in de praktijk en op school de nieuwste technieken en innovaties mee. ‘Mechanisch straten is in de opleiding verwerkt. Dat gebeurt al geruime tijd, ‘vertelt Mark Grieden, manager bij SPG Midden Nederland en werkgever van Job.

Kunt u zichzelf aan ons voorstellen?

‘Natuurlijk. Ik ben Mark, geboren in Dronten. Als jongere heb ik Human Resource Management (HRM) gestudeerd aan de Hogeschool in Zwolle. Mijn eerste baan was bij KWS, een wegenbouwbedrijf. De infrasector boeide me enorm, wat vervolgens leidde tot mijn werk bij SPG sinds 2008. Momenteel ben ik hier manager en houd ik me bezig met diverse zaken als instroom en de financiële kant van het verhaal.’

Hoe zou u de infra beschrijven aan iemand die er weinig van weet?

‘Infrastructuur is een breed begrip. Het wordt vaak over het hoofd gezien wat er allemaal bij komt kijken. Als je ‘s ochtends opstaat, is het er al. Je doet het licht aan, stapt onder de douche en zet koffie. Voor al deze activiteiten zijn er kabels en leidingen nodig. Vervolgens ga je met de fiets naar school of werk. Alle paden en tunnels die je tegenkomt, maken ook deel uit van de infrastructuur. Jij kunt dus bijdragen aan al deze aspecten. Geweldig toch?’

Vindt u het leuk om potentiële zij-instromers te inspireren?

‘Zeker, en ik wil hen graag helpen om die topbaan in de infra te vinden. Ik heb wel moeite met het woord ‘zij-instromer’ want iemand als Job staat eigenlijk aan het begin van zijn carrière in de infra. 

Gebeurt al het mechanisch straten al elektrisch?

‘Steeds meer. Met als belangrijkste reden dat dit veel gunstiger is voor de omgeving waarin we werken. Wij als opleiding zijn aan het onderzoeken over te gaan op meer inzet van elektrisch materieel. Uiteraard levert dit milieuvoordelen op en minder overlast richting omgeving. We moeten dan wel het juiste materieel hebben en het moet financieel haalbaar zijn.’

Wat kunnen studenten leren bij SPG Midden Nederland?

‘Bij SPG Midden Nederland leiden we mensen op tot vakmensen in de infra. Je voert bijvoorbeeld werkzaamheden uit aan wegen, rioleringen, bestratingen, bermen, oeverconstructies, grondkeringen en waterbouwkundige projecten.’

Hoe ziet zo’n opleidingstraject eruit?

‘Je volgt een BBL-opleiding (werkend leren), waarbij je werkt bij een wegenbouwbedrijf onder begeleiding van een ervaren vakman. Tijdens de wintermaanden ga je naar school in Bilthoven, waar je ook praktische oefeningen in de werkplaats uitvoert. SPG Midden Nederland is je werkgever, en de opleiding duurt ongeveer twee jaar.’