Kom binnen met een goede brief

Schrijf pakkend, maar niet schreeuwerig. Formeel en
toch origineel 

Is het nu echt nodig een sollicitatiebrief te schrijven? Meestal wel, ja. Eigenlijk is dat helemaal geen probleem, integendeel. Jouw brief kan namelijk de sleutel zijn die past op de deur naar jouw toekomst. Doe er vooral niet te krampachtig over, maar maak er wel iets moois van. Niet alleen inhoudelijk, maar ook qua vormgeving. Met deze tips en jouw eigen inzet en creativiteit gaat het je zeker lukken. Succes!

Jouw sollicitatiebrief is de eerste persoonlijke indruk die je maakt op de recruiter. Zie het als motivatiebrief waarin jij helder uitlegt waarom jij de juiste man of vrouw bent voor de functie. Waarschijnlijk ben je niet de enige die op het idee is gekomen naar de vacature te hengelen en dus is het van belang dat jouw brief eruit springt. Dat doe je door zakelijk en toch persoonlijk te zijn en te laten merken dat je echt gemotiveerd bent. Zorg dat je brief goed leesbaar is en niet te lang en sla de toon aan die past bij de baan die je op het oog hebt. Vergeet niet je meest relevante competenties voor de functies te vermelden en zorg dat er geen spel- en stijlfouten in staan. Het is verstandig de brief niet meteen te versturen; als je de brief de volgende dag nog een keer leest, dan zie je wellicht dat sommige zinnen niet helemaal lekker lopen of dat er informatie ontbreekt. Het kan ook een goed idee zijn je motivatiebrief door iemand anders te laten lezen. 

Voordat je achter je computer gaat zitten om mooie zinnen te formuleren, is het van belang dat je nadenkt of je de functie werkelijk aantrekkelijk vindt. Het gaat er namelijk niet alleen om of het bedrijf jou wil hebben, maar ook of jij er wilt werken. Hoe kom je hier achter? Eenvoudig: je begint met een onderzoekje. Lees de vacature goed door en laat de informatie die er in staat op je inwerken. Wat houdt de functie precies in en wie zoeken ze daar voor? Welke talenten, vaardigheden, ervaring en karaktereigenschappen moet je hebben voor de functie? Uiteraard zorg je dat je goed op de hoogte bent van de organisatie die de vacature aanbiedt. Wat doen ze precies, wat voor bedrijf is het? Internet en zakelijke social mediasites zoals LinkedIn kunnen je helpen daar achter te komen. 

Pak de telefoon 

In bijna iedere vacature staat een contactpersoon bij wie je terecht kunt voor je vragen over de functie. Ga er eens voor zitten en bedenk wat voor vragen je hebt. Misschien heb je praktische vragen over aanwezigheid, secundaire arbeidsvoorwaarden, inhoud van taken en uren. Als je een paar vragen bedacht hebt, kun je verder doorvragen. Zoeken ze een starter of juist iemand met ervaring? Hebben ze liever iemand die graag alle taken uitvoert zoals de procedure voorschrift of zoeken ze iemand die creatief nadenkt en met een eigen invulling komt? Als je het idee hebt dat jij jezelf wel ziet zitten in de functie, dan noteer je je vragen. Met goede vragen laat je namelijk een gedegen indruk achter, waardoor jouw brief ook eerder uit de stapel gekozen zal worden. Belangrijk is dat je onthoudt wie je gesproken hebt. Daar kun je dan in de brief en in een eventueel gesprek aan refereren. 

De brief

Met de inhoud van de brief begin je ook pas als je je voorbereid hebt. Maak een lijstje met punten die je in de brief wilt zetten. Zet die punten in een logische volgorde, daarop begin je te schrijven aan je brief. Neem er de tijd voor, schrijf helder en bondig en wissel de lengte van de zinnen af, want dan leest de brief prettiger. Plak niet te veel stukken zin aan elkaar, maar hak samengestelde zinnen in losse zinnen en zet er een punt tussen. Maak zinnen niet te ingewikkeld om duur of serieus te doen en gebruik geen afkortingen. Een goede sollicitatiebrief is formeel, maar ook origineel. Hij is pakkend, maar niet te schreeuwerig. Formuleer alsof je spreekt voor een zaal vol mensen, aan wie je in drie minuten moet uitleggen waarom jij in aanmerking komt voor de functie. Behalve de inhoud is de stijl belangrijk. Je brief moet vooral enthousiasme uitstralen. Veel werkgevers lezen de brief vanaf een beeldscherm, dus maak hem niet te lang. 

De aanhef en de opening 

Een goede brief adresseer je aan het bedrijf waarbij je solliciteert. Zorg dat je de naam en het adres correct schrijft. Dan ga je naar de aanhef. Je zet de naam van de contactpersoon in de aanhef. Weet je die niet, bel dan en vraag aan wie je de brief kunt richten. Moet je de brief aan een afdeling sturen, schrijf dan ‘Beste mijnheer, mevrouw’ als aanhef. Na de aanhef ga je verder met de opening. Hierin schrijf je naar welke functie je solliciteert en waar je de vacature hebt gevonden. Benoem ook de contactpersoon met wie je telefonisch al hebt gesproken. 

Motivatie

Geef in dit gedeelte van je brief aan waarom juist jij een aanwinst bent voor het bedrijf. Laat duidelijk merken dat wat jij te bieden hebt goed aansluit op de functie. Gebruik de vacaturetekst voor inspiratie en schrijf waarom jij de behoefte kreeg te solliciteren. Vertel ook over je opleiding, werkervaring en eventueel marktkennis. Je zet jezelf positief neer, maar wel realistisch. Als je de brief te veel opklopt of bluft, kun je het later niet waarmaken. Gebruik feiten. Geef nieuwe informatie naast wat al in je CV staat. Ga bijvoorbeeld dieper in op de functieomschrijving en gebruik informatie die je tijdens het telefoongesprek hebt ingewonnen. 

De afsluiting

Het laatste onderdeel van de brief is de afsluiting. Je wilt graag een reactie en verder contact. Heb vertrouwen in jezelf en sluit de brief op krachtige wijze af en maak gebruik van actieve taal. ‹‹

Het oog wil ook wat 
Inhoud is belangrijk, maar vorm ook. Zorg er voor dat je brief er uit ziet om door een ringetje te halen. Een verzorgde brief wordt eerder gelezen. Daarom besteed je dus de nodige aandacht aan de opmaak van je brief. Als je brief klaar is, print hem dan uit en kijk er van een afstandje naar. Ziet hij er overzichtelijk en rustig uit? Dat doe je door de marges ruim te nemen en een regelstand van anderhalf aan te houden. Rangschik de adresblokken op een overzichtelijke manier. Gebruik maar één kant van het papier en type de brief op de computer. Kies een duidelijk lettertype zoals Verdana, Arial of Times New Roman, dat je ook in je CV gebruikt. Gebruik witregels tussen de alinea’s. Vergeet niet de brief op te slaan op de computer.