Doe jij je intakegesprek dit jaar via beeldverbinding?

‘Transport gaat altijd door!’ 

De wereld ziet er tegenwoordig een beetje anders uit en daar zullen we mee moeten leren omgaan. Gelukkig zijn er mogelijkheden genoeg voor een gouden toekomst voor wie gemotiveerd is, durft aan te pakken en zin heeft vier dagen te werken en één dag naar school te gaan. ‘Wie kiest voor de BBL niveau-2 opleiding Chauffeur Wegvervoer en na het intakegesprek wordt toegelaten tot de opleiding, weet eigenlijk al zeker dat hij of zij met de juiste inzet een baan vindt met veel vrijheid, ‘ vertelt Adviseur Werk Mascha Menzo van het Sectorinstituut Transport & Logistiek (STL). 

Het intakegesprek voor toekomstige studenten gaat op dit moment telefonisch of via beeldverbinding. Je praat dan gewoon achter je computer of mobiel thuis met de Adviseur Werk die tijdens dat gesprek met jou samen inschat of je geschikt bent. ‘Dat we via een schermpje kennismaken, maakt het gesprek niet minder belangrijk. In ongeveer een half uur wil ik een duidelijk beeld krijgen van wie je bent, wat je talenten zijn en waar je jezelf in de toekomst ziet. Bereid je dus goed voor op vragen over hoe het gaat op je huidige school, over hobby’s en bijbaantjes en vooral over waarom jij nou zo graag vrachtwagenchauffeur wilt worden. Mijn advies is: wees zo open en eerlijk mogelijk. Heb je moeite je te concentreren of vind je leren lastig? Dat hoeft zeker geen probleem te zijn. Wij willen het wel weten, zodat we je goed kunnen helpen tijdens je opleiding.’ 

Motivatie is belangrijk 

Als je toegelaten bent voor de opleiding Chauffeur Wegvervoer, dan kunnen wij helpen bij het vinden van een geschikt leerbedrijf. Dat kan een distributiecentrum zijn, een groothandel, of bijvoorbeeld een verhuisbedrijf. ‘Je mag zelfstandig op zoek gaan naar een leerbedrijf, maar wij kunnen je ook helpen. Wij weten precies waar een leerwerkplek vrij is en welke bedrijven zitten te springen om nieuwe instroom van BBL-ers. Tijdens de opleiding krijg je al meteen een marktconform salaris en kun je met 90% subsidie je rijbewijs halen. Gedurende de opleiding is het Sectorinstituut Transport & Logistiek je werkgever. De jongste instromers gaan vaak de eerste tijd aan de slag als logistiek medewerker. Best handig, want dan krijg je een nog beter beeld van hoe een lading in je vrachtwagen komt, van het belang van orderpicking en van hoe laden en lossen in de praktijk precies werkt.’ Ben je oud genoeg, dan stroom je door naar de vrachtwagen. 

“Mijn advies is: wees zo open en eerlijk mogelijk. Wij willen het wel weten, zodat we je goed kunnen helpen tijdens je opleiding.”

Pak die kans! 

De ene baan als chauffeur is de andere niet. Misschien droom je ervan heel veel van de wereld te zien als internationaal chauffeur. Of het lijkt je juist geweldig in eigen land op pad te gaan. Het is niet nodig uit een transportfamilie te komen, maar dat je passie hebt voor het vak, dat moet wel duidelijk zijn. ‘Wij hebben al jaren contact met scholen en met leerbedrijven en zien al snel waar een leerling-werknemer goed past. Dat is maar goed ook, want het is uiteindelijk de bedoeling dat je na je opleiding een contract krijgt bij het leerbedrijf waar je werkt. Als je start met dit traject, kun je dus na twee jaar je mbo diploma op zak hebben en heb je werkgarantie. Wij helpen je graag. Bij STL krijg je een arbo training, een heftruckcursus en veiligheidsschoenen. Jij hoeft er alleen maar voor te gaan!’ ‹‹

Opgericht door partners in de branche 
Het Sectorinstituut Transport & Logistiek zorgt voor instroom en duurzame inzetbaarheid van vakbekwaam personeel in de sector transport en logistiek. Het Sectorinstituut werd opgericht door sociale partners in de sector om te zorgen voor voldoende instroom van mensen en voor behoud en doorstroom van vakbekwame professionals. De Adviseur Werk geeft voorlichting aan VMBO scholen, op beroepenmarkten en doedagen en sluit aan bij open dagen bij het ROC. Via Facebook worden ook regelmatig online events georganiseerd en het YouTube kanaal wordt druk bezocht.
Meer weten? Zie: www.stlwerkt.nl.