Zorg en techniek

Zorg en techniek, kansen in combinaties

Steeds meer mensen weten de digitale weg naar de dokter te vinden. In de hele wereld zijn er tegenwoordig apps die gebruikt kunnen worden in plaats van een arts in de praktijk te bezoeken. Hierdoor is de drempel voor het bezoeken van een huisarts een stuk lager geworden.

Ook is het vaak makkelijker om onderwerpen te bespreken die als taboe gezien worden. We kennen misschien wel de online situaties waarin het, anoniem, makkelijker is om open en eerlijk te zijn dan als je iemand in de ogen moet kijken.

De Indonesische app Halodoc is een mooi voorbeeld van een app die telehealth, hulp op afstand, mogelijk maakt. Volgens de gegevens van Halodoc zijn er meer dan acht miljoen Indonesiërs die maandelijks gebruikmaken van Halodoc. Er zijn meer dan 20.000 artsen bij Halodoc geregistreerd en al ruim 1.300 apotheken hebben zich aangesloten. De applicatie is zelfs zo populair dat er een wachttijd is voor nieuwe artsen die willen meedoen. In een land als Indonesië zijn er nog geen 4 artsen op elke 10.000 inwoners. Van de gebruikers van Halodoc woont dan ook 70 procent buiten de grote steden waar de meeste artsen te vinden zijn. De belangrijkste onderwerpen van de afgelopen tijd waren onder andere depressieve klachten en somberheid, wat taboe is in de ogen van veel Indonesiërs.

In Nederland is de verhouding 35 artsen voor elke 10.000 inwoners. Ondanks de goede beschikbaarheid van artsen is ook in Nederland het elektronische contact steeds populairder aan het worden. Zo is er sinds een aantal jaar een speciale website die gemaakt wordt door het Nederlandse Huisartsen Genootschap (NHG). Deze site wordt geschreven op grond van dezelfde informatie als die waar de huisartsen zelf mee werken. En deze kan voor veel mensen dus een manier zijn om een zelfdiagnose te voeren en op basis van het advies op de site te beslissen of ze alsnog naar de huisarts willen. Daarnaast zijn er steeds meer huisartspraktijken die gebruikmaken van een e-consult. Hierin kun je de huisarts een vraag stellen die niet zo dringend is dat je er direct mee langs hoeft te gaan. Denk bijvoorbeeld aan vragen over onderzoek en uitslagen van onderzoek, vragen over klachten waarvoor je eerder op het spreekuur bent geweest of vragen over chronische ziekten, zoals hoge bloeddruk, astma of suikerziekte.

Ook werken veel ziekenhuizen in Nederland tegenwoordig met een app waarin patiënten hun afspraken kunnen zien, maken of wijzigen. Tevens krijgen ze in de app bijvoorbeeld informatie over een behandelplan of de arts met wie ze een afspraak hebben. Naast deze manieren om aan informatie te komen of eenvoudige vragen te stellen, zijn er tegenwoordig ook mogelijkheden om met een app binnen één uur een reactie te krijgen van een huisarts buiten kantoortijden. Als het niet dringend is, hoef je dan niet meteen de huisartsenpost te bellen. Zo heeft verzekeraar CZ nu de ‘app de verpleegkundige’ en de ‘app de dokter’ ontwikkeld. Als je deze opent, zie je meteen hoeveel mensen er beschikbaar zijn voor een consult en kun je een chat starten.

Deze voorbeelden van zorg en techniek laten zien dat er in beide sectoren een hoop kansen liggen als de juiste combinatie gevonden kan worden. Wie weet kunnen we over 10 jaar wel een scan van onze botten laten maken als we de juiste app op onze telefoon hebben staan.‹‹