Vrachtwagenchauffeur

Vrachtwagenchauffeur, een kansrijk beroep in een levendige sector

Een van de beroepssectoren waar veel beweging is, is de sector transport en logistiek. Letterlijk is het een gaan en komen van alles wat van de ene bestemming naar de andere bestemming moet gaan. Regionaal, landelijk en wereldwijd. Per trein, boot, vliegtuig of vrachtwagen. De meest kansrijke functie binnen deze sector is die van vrachtwagenchauffeur.

Elise Glasbergen is adviseur mobiliteitscentrum bij Sectorinstituut Transport en Logistiek in Gouda. Zij vertelt: “De vraag naar vrachtwagenchauffeurs zal de komende jaren naar verwachting hoog blijven. Ondanks dat er al veel mensen opgeleid zijn tot chauffeur via het zij-instroomtraject. Zo zijn er in 2019 maar liefst tweeduizend zij-instromers begonnen aan de opleiding tot chauffeur. Ook blijft de vraag naar transportplanners en logistiek medewerkers stijgen.”

Als verklaring geeft Elise dat er nog steeds veel uitstroom is, omdat er veel chauffeurs met pensioen gaan terwijl de economie goed is. De vraag naar personeel stijgt harder dan het aanbod, daarom gaat het mobiliteitscentrum dit jaar verder met het opleiden van chauffeurs.

Over hoe het mobiliteitscentrum de instroom en duurzame inzetbaarheid van vakbekwaam personeel voor deze functies realiseert, zegt Elise: “Er zijn dit jaar weer tweeduizend opleidingsplaatsen voor de zij-instromers. Daarnaast bemiddelen we ook vakbekwame chauffeurs naar een mooie baan. We plaatsen kosteloos vacatures voor transport en logistieke bedrijven op onze eigen vacaturebank en op Indeed en brengen hiermee vraag en aanbod bij elkaar in de sector. Dit doen we niet alleen voor chauffeurs, maar ook voor transportplanners, logistiek personeel, kraanmachinisten, verhuizers, logistiek administratief medewerkers, koeriers enzovoort.”

Het mobiliteitscentrum kan veel betekenen voor een werkzoekende in de sector transport en logistiek. Elise vertelt: “Werkzoekenden kunnen zich inschrijven bij ons op de website als werkzoekende. Na de inschrijving bespreken we de voorkeuren van de kandidaten en bekijken en bespreken daarna de mogelijkheden qua functies, bedrijven en vacatures. Ook kunnen wij meekijken en helpen met het curriculum vitae.” “We organiseren ook verschillende evenementen door Nederland gericht op het zij-instroomtraject. Tijdens deze evenementen vertellen wij meer over het chauffeursvak, de transportbranche en de verschillende deelmarkten en gaan persoonlijk in gesprek met belangstellenden.”

“Veel kandidaten die de overstap hebben gemaakt naar het chauffeursvak komen uit een totaal andere branche. Bijvoorbeeld uit de zorg, het onderwijs of de financiële wereld. Er zijn ook stoere dames die de overstap gemaakt hebben. Het blijft natuurlijk passen en meten om de juiste kandidaat op de juiste werkplek te krijgen. Hierbij moeten we rekening houden met de wensen van de kandidaat en de werkgever zodat zij beiden, ook op langere termijn, tevreden zijn. Hier zetten wij ons iedere dag weer voor in”, aldus Elise Glasbergen.

Leuke links van het Mobiliteitscentrum stlwerkt.nl/werken/mobiliteitscentrum mobiliteitscentrum.stlwerkt.nl/werknemersportal ikwordvrachtwagenchauffeur.nl

Tips van Elise voor de lezer met belangstelling voor de sector Transport en Logistiek

Neem gerust een kijkje op onze website voor de geplande events (ikwordvrachtwagenchauffeur.nl/events) en op onze vacaturebank. Wil je graag aan de slag als chauffeur of in de transport of logistiek? Schrijf je dan bij ons in als werkzoekende, zodat we met je mee kunnen denken en kijken wat de mogelijkheden zijn, kijk op mobilitietscentrum.stlwerkt.nl.‹‹

Praktijkvoorbeeld zij-instromer: Jouri de Wijs
“Als je van doorwerken, rijden en vrachtwagens houdt, dan is dit je droombaan.”
“Mijn vader was altijd chauffeur, maar omdat hij dit met zijn rug niet meer kon, is hij rijinstructeur geworden. Ik wilde ook iets met auto’s, vooral het rijden en mijn kennis overbrengen leek mij erg leuk. Vandaar dat ik ook het vak van rijinstructeur ben ingerold.”
“Wat ik van het beroep vond? In het begin prima. De eerste paar jaar had ik het goed naar mijn zin, maar na verloop van tijd kwam helaas de sleur erin. Het CBR legde steeds meer regeltjes op (bijvoorbeeld dat je als instructeur niet meer mag praten met de examinator achterin tijdens een rijexamen), het verdienmodel, hard werken voor weinig. Nee, ik zag dat niet meer zitten.” 
“Mijn vader ging na zijn pensioen weer de vrachtwagen op. Ik dacht, als ik het nu niet doe, dan doe ik het nooit meer. Het was altijd al mijn jongensdroom, maar toch ben ik er niet voor gegaan, omdat ik bij mijn vader zijn rug zag slijten. Maar de tijden zijn veranderd met bijvoorbeeld betere voorwaarden.”
“Ik wil de weg op. Veel rijden, uren maken. Ik houd van rijden, vrachtwagens en doorgaan. Voor mij een ideaal beroep dus. Over de opleiding (Theorie, rijbewijs C en CE) heb ik in totaal vier maanden gedaan. Tijdens mijn opleiding heb ik gesolliciteerd en kon ik bij meerdere werkgevers terecht. Het werk bij Stam Transport trok mij uiteindelijk het meeste aan.”
“Ik rijd nu internationaal. Het zijn meestal lange ritten (laden—> losadres en korte los —> laadadres). Dus afwisseling genoeg. De dagen zijn lang, maar dat vind ik prima. Doordeweeks ben ik eigenlijk de hele week van huis, tenzij ik toevallig in de buurt ben.” 
“Het leukste aan dit vak? Het zelfstandig bezig zijn. Het rijden, de auto waar je mee rijdt, de avonden lekker in de truck, mensen leren kennen. Eigenlijk alles wel. En de verschillen met mijn vorige werk? Daar kun je een boek over schrijven! Laten we het erop houden dat ik nu gelukkig ben en in mijn vorige beroep totaal niet.” 

Tips van Jouri
“Wil je chauffeur worden? Ga er dan voor. Onderschat het vak niet. Het is mooi als je van de dingen houdt die ik heb beschreven. Als je van doorwerken, rijden en vrachtwagens houdt, dan is dit je droombaan.”