
Het is een doordeweekse dag midden in de winter. Buiten kleuren grote vlokken sneeuw het landschap wit. De studenten van Raimke Groothuizen hebben net een toetsweek achter de rug en daarom is zij nu geconcentreerd bezig met het nakijken van de stageverslagen. Gelukkig vindt ze het niet erg dat we haar even bellen voor een interview voor De WerkWijzer. Integendeel.
Raimke: ‘Nee hoor, ik vind het wel lekker om tussendoor een gezellig gesprekje te hebben. Dan pak ik er meteen een kop thee bij. Wist je trouwens dat het goed is om af en toe even iets anders te doen als ergens mee bezig bent. Als je dan weer teruggaat naar je taak, dan sta je er net weer wat frisser tegenover.’
Jij bent naast ondernemer ook docent aan de Avans Hogeschool. Ik begreep dat ze jou gevraagd hebben voor die functie. Klopt dat?
‘Ja. Dat klopt. Ik werk heel graag met jonge mensen. Voordat ik hier aan de slag ging, werkte ik zes jaar op een mbo-school. Daar gaf ik het vak animatie. Ook leuk dus. Hier, op deze school, kan ik nog meer actief een rolmodel zijn voor studenten. Dat is in elk geval wat ik graag wil zijn. Ik wil studenten zo graag ondersteunen, zodat ze zich kunnen voorbereiden op de wereld waarin ze straks terechtkomen.’
Is het waar dat tegenwoordig de softskills bij jullie op school meer aandacht krijgen?
‘Ja en daar ben ik heel erg blij mee. Het is superbelangrijk dat studenten niet alleen hun vakinhoudelijke kennis ontwikkelen. Dingen als omgaan met tegenslagen, zelfreflectie en het groeien in je professionele houding mogen niet ontbreken. Dat je gaat voelen waar je nieuwsgierig naar bent. Dat je goed leert luisteren en geen aannames doet. En ook dat je strategisch leert nadenken over waar je naartoe wilt. Eigenlijk draait het allemaal om het krijgen van zelfvertrouwen.’
Hoe vind je dat het gaat met de studenten van nu?
‘De student van nu wordt vaak geframed als lui, maar dat klopt helemaal niet. Ze tonen juist enorm veel veerkracht, vind ik. De wereld is veranderd, en jonge mensen maken zich zorgen over de toekomst. Heel begrijpelijk. Hoe bouw je een toekomst als je niet weet wat die toekomst is? De huizenmarkt, onzekerheid over werk, het zijn grote zorgen voor deze generatie. Ik hoop echt dat de mensen op scholen en bij bedrijven anders gaan kijken naar mensen die tot de generatie Z behoren.’
Wat hebben ‘onze’ jongeren nodig, volgens jou?
‘Het belangrijkste is dat ze gezien worden. En dat ze ervaren dat er vertrouwen in ze wordt gesteld. Als ze dat voelen, zijn ze echt bereid om hard voor je te werken. Dat is mijn ervaring met deze geweldige jongeren. Weet je, ze zijn minder gevoelig voor hiërarchie, en als ze het gevoel hebben dat ze niet serieus genomen worden, komt er weinig van hun inzet. En ik vind dat ze daar eigenlijk gewoon gelijk in hebben.’
Waar slaat de oudere generatie de plank soms mee mis?
‘Ik denk dat het vaak te maken heeft met verkeerde aannames en onbegrip. Er kan meer aan de hand zijn dan je denkt, iemand loopt daar meestal niet mee te koop. Ik heb bijvoorbeeld eens een student gevraagd waarom hij vaak te laat was. Hij vertelde me dat hij elke ochtend eerst een kijkje moest nemen in de kangoeroewoning in de tuin om te checken of oma nog leefde. Je weet niet altijd wat er speelt. Daar kom je alleen achter als je ernaar vraagt.’
Heb je ook adviezen voor jongeren?
‘Ik zou ze willen aanmoedigen om schaamte overboord te gooien. Durf je vrienden te vertellen dat je geen geld hebt of dat je het moeilijk hebt. Word je gepest of zit je thuis in een moeilijke periode, neem iemand in vertrouwen. Het maakt niet uit of je je verhaal deelt met een voetbaltrainer, een vriend of een docent. Lucht je hart. Met alle mooie beelden op de sociale media lijkt het soms dat alle anderen alleen succeservaringen hebben. Dat is natuurlijk helemaal niet waar. We worstelen allemaal en het is helemaal oké om dat te erkennen.’
Wat kunnen we doen om jongeren beter te begrijpen?
‘Ouders, docenten en stagebegeleiders onderschatten nogal eens de druk die studenten ervaren. Het zou fijn zijn als het lukt om wat meer tijd en ruimte te maken voor de leefwereld van de jongeren. In plaats van te oordelen, zou het goed zijn om het gesprek aan te gaan. Wat drijft dit kind? Wat zit er achter het gedrag dat je misschien niet helemaal begrijpt? Als we ons meer bewust worden van onze voorbeeldfunctie en erkennen dat we zelf ook lerende wezens zijn, kan dat al een ontzettend groot verschil maken.’‹‹
Hart voor studenten
Raimke Groothuizen is een ondernemende creatieveling met een passie voor onderwijs en het ondersteunen van studenten. Als ondernemer heeft ze meerdere prijzen gewonnen, waaronder de titel Jong Mkb’er van Nederland en de benoeming tot Bredase Smaakmaker. Naast haar bedrijf richt ze zich op het welzijn van studenten bij Avans Hogeschool, waar ze lessen geeft in vormgeven, presenteren en solliciteren. Ze schreef het boek Sprookjesboek voor studenten – die niet in sprookjes geloven, waarin ze studenten helpt omgaan met de uitdagingen van hun studie en het leven.
Raimke speelt ook een belangrijke rol in maatschappelijke vraagstukken rond studentenwelzijn en creëerde de expositie ‘(Well)being a student’ in de Explore Breda Store. Deze expositie biedt een platform voor studenten om hun verhalen, uitdagingen en hoopvolle perspectieven te delen. Het doel is om inzicht te geven in de complexe realiteit van het studentenleven, met onderwerpen als prestatiedruk, financiële onzekerheid, eenzaamheid en kansenongelijkheid.