Horecakanjers

We weten allemaal: de horeca heeft het momenteel behoorlijk zwaar. Tegelijkertijd is er geen sector zo creatief en zo vol leven als juist deze. Waarom je nog zou willen kiezen voor een horecavakopleiding? Omdat al je talenten er tot zijn recht komen! Hieronder lees je twee inspiratieblogs die eerder werden gepubliceerd op www.khn.nl  

Hoe restaurant Daalder zich steeds opnieuw blijft uitvinden
Ondanks de horecasluiting blijft restaurant Daalder in Amsterdam steeds weer nieuwe kansen vinden om de gasten te verrassen met het thuiskookmenu ‘Thuis met Daalder’. KHN sprak met marketeer Roger Bloem over de learnings van de afgelopen paar maanden.

Op Cityguys.nl houdt Roger samen met twee vrienden zo goed mogelijk de trends en van de Amsterdamse horeca bij. Als marketeer helpt hij ondernemers met het opzetten van deliveryconcepten die het merk op lange termijn versterken. Zo lanceerde hij samen met restaurant Bo Nam een baopakket, waarbij gasten zelf bao buns in elkaar zetten en werkte hij het hele jaar mee aan het concept Thuis met Daalder.

Wat is Thuis met Daalder precies?
‘Thuis met Daalder is een idee van chef en eigenaar Dennis Huwaë. Vanaf de eerste lockdown was het meteen helder wat we met Daalder wilden gaan doen. Geen simpeler menu of deliveryporties. Maar een avond Daalder thuis. Vijf gangen fine dining die een bezoek aan het restaurant zo dicht mogelijk benaderen. Om de kwaliteit van de gerechten te garanderen, maken “gasten” hun eigen bord thuis af onder video-instructies van de chef.’

Hoe creëer je als restaurant die ervaring zonder er zelf te zijn?
‘De gerechten die de gasten uiteindelijk thuis eten, zijn van dezelfde kwaliteit als in het restaurant. We vinden het belangrijk dat de gasten zelf een mooi bord opmaken en dat er niet uit kartonnen bakjes gegeten wordt. Om ervoor te zorgen dat iedereen de tafel ook zo dekt als in het restaurant, zitten er servetten, menukaarten en een kaarsje bij het menu. Om het helemaal af te maken, maakten we op Spotify een afspeellijst. Hierin wordt de muziek uit de zaak afgewisseld met geluiden uit het restaurant en komt de chef zelfs af en toe vragen of alles naar wens is.’

Welke communicatiekanalen zetten jullie in?
‘Van alles! Maar zonder de vaste gasten te spammen. Toen de horeca voor de tweede keer dicht moest, waren we helemaal voorbereid. Het menu stond al op social media voordat de persconferentie was afgelopen. Via Instagram en Facebook posten we elke paar weken foto’s van het nieuwe menu. Het is mooi om te zien dat onze volgers daar enthousiast op reageren. We vragen onze gasten ook om zelf hun gemaakte gerechten te delen. Hierdoor bereiken we ook weer veel nieuwe afnemers. Ook helpt het onwijs om de gasten per mail op de hoogte te houden van nieuwe producten. In een mail kun je toch een stuk meer vertellen en omdat alle verkoop online gaat, groeit die mailinglijst ontzettend snel.’

Nieuwe producten?
‘Jazeker! In december hadden we zoveel leuke initiatieven dat je er bijna FOMO van zou krijgen. Met restaurant RIJKS® lanceerden we lekkerste woordspeling van ’t jaar: Rijksdaalder. Een fine dining thuiskookmenu met drie gangen RIJKS® en drie gangen Daalder. Speciaal voor kerst hadden we een achtgangenmenu: Kerst met Daalder. En voor oudjaarsavond hadden we een speciale editie met restaurant Taiko. Door zulke samenwerkingen bieden we onze vaste gasten weer iets nieuws en bereiken we ook nog eens een nieuwe doelgroep.’

Wat kunnen we de komende tijd van restaurant Daalder verwachten?
‘Op dit moment verkopen we Best of Thuis met Daalder. Een menu met de beste en populairste gerechten van het afgelopen jaar. We weten niet wanneer de horeca weer opengaat, maar we weten allemaal wanneer het Valentijnsdag is. Ik houd mij daaraan vast.’

Mathijs Heijting van Thuis uit Eten: ‘Ook na corona blijvende verandering in horecalandschap’
Het culinaire platform Thuis uit Eten bezorgt kwalitatief hoogwaardige gerechten van de meest gastronomische restaurants tot aan de deur. Thuis uit Eten verzorgt het luxe gevoel van uit eten gaan, maar dan in eigen huiskamer. Een totaalbeleving van het moment van bestellen tot de bezorging aan huis. Dit kan nog uitgebreid worden met entertainment en styling van de tafels.

Net als veel andere ondernemers zijn wij tijdens de coronacrisis gaan nadenken over nieuwe mogelijkheden. Veel restaurants zijn het afgelopen jaar take-away gaan aanbieden. Bij het opzetten van delivery en take-away komen heel veel randzaken kijken waar restaurateurs en chefs normaal gesproken niet echt mee te maken krijgen. Onze marketingexpertise en onze grote affiniteit met gastronomie hebben geleid tot het concept voor Thuis uit Eten. Het platform is een enorm succes en daar zijn wij erg dankbaar voor.

Grootste kerstdiner ter wereld
Onze grootste uitdaging tot nu toe was het leveren van zo’n 15.000 maaltijden van restaurant RIJKS® bij de medewerkers van Capgemini. Inmiddels omgedoopt tot het grootste kerstdiner ter wereld. Een enorme logistieke operatie waarbij we gebruik hebben gemaakt van 2 distributiecentra met grote koelunits, zo’n 200 bezorgauto’s en bezorgers in Thuis uit Eten stijl. Met daarbij onze conciërgeservice, een team van medewerkers dat de hele dag bereikbaar was voor vragen van de medewerkers van Capgemini. Deze operatie liep parallel aan alle dagelijkse particuliere en zakelijke orders, die in de december maand ook een enorme vlucht hebben genomen.

Een blijvend businessmodel voor de toekomst
Zowel van de restaurants als van de klanten krijgen we zo enorm veel positieve reacties. We hebben de overtuiging dat de thuis uit eten trend niet alleen van toepassing is ten tijde van corona, maar dat het een blijvend businessmodel is. Consumenten gaan graag uit eten, maar willen ook steeds vaker thuis kwalitatief goed eten. Met Thuis uit Eten faciliteren we dit en hierdoor vergroten we de afzetmarkt voor de restaurants substantieel. Als je in Utrecht woont, kun je genieten van de culinaire kunsten van restaurants in Rotterdam, Amsterdam, Haarlem en omgeving; alles is mogelijk. Nu ligt de focus nog voornamelijk op thuisbezorgen in stijl, maar binnenkort bestaat ook de mogelijkheid van volledige beleving door bediening of een kok aan huis, de verzorging van de gehele styling van het diner of het bieden van entertainment aan huis voor de meest geslaagde avond. Ook willen we persoonlijk contact aanbieden via interactieve streaming, een ‘eigen’ kelner die toelichting geeft op het menu en advies geeft over de bereiding en bijvoorbeeld de wijn. Wij blijven niet stilzitten in deze tijden; wij hebben grootse, innovatieve plannen!

Mathijs Heijting is van origine marketeer. In 2020 zag hij kansen binnen de horecabranche en richtte het concept Thuis uit Eten op. ‹‹

Fotocredits: Lyan van Furth / LvFFood.com

Fotocredits: Thuis uit Eten.