Zo schrijf je een motivatiebrief die wél wordt gelezen

Hierbij solliciteer ik naar de functie van…
Stop. Dat zinnetje hebben ze al honderd keer gelezen. En eerlijk? Daar haken veel werkgevers meteen af.

Zonde, want je motivatiebrief is juist je kans. Om te laten zien wie je bent, waarom je deze functie wilt én waarom jij past bij dit werk. Daar hoef je geen schrijver voor te zijn. Wat je wél nodig hebt: een eerlijk verhaal.

Hier lees je hoe je een brief schrijft die opvalt én wordt onthouden.

Begin niet standaard, maar persoonlijk

De meeste brieven klinken hetzelfde. Saai, veilig, nietszeggend. Wat beter werkt? Begin met iets dat iets over jou vertelt.

Bijvoorbeeld:

“Tijdens mijn stage begeleidde ik voor het eerst zelfstandig een cliënt. Toen wist ik: dit is het werk dat bij mij past.”

Zo’n start is persoonlijk en wekt nieuwsgierigheid. De lezer denkt: deze wil ik lezen.

Schrijf zoals je praat, met voorbeelden

Vermijd vage termen zoals “teamspeler” of “proactief”. Laat het zien in een voorbeeld.

Bijvoorbeeld:

“In de supermarkt hielp ik klanten met plezier. Ook als het druk was, bleef ik rustig en hielp ik collega’s.”

Zo maak je je brief levendig en geloofwaardig.

Laat zien dat je dit bedrijf kent

Waarom wil je bij juist dit bedrijf werken? Zoek iets op hun site of socials dat je aanspreekt. Haak daarop aan.

Bijvoorbeeld:

“Wat mij aanspreekt is dat jullie muziek inzetten in de begeleiding van mensen met een verstandelijke beperking. Dat past bij mijn interesses én mijn ervaring.”

Dat laat zien: ik heb mijn huiswerk gedaan. En ik solliciteer niet zomaar.

Houd het kort en duidelijk

Je brief hoeft geen A4 te vullen. Kies drie dingen:

  1. Waarom je deze functie wilt
  2. Wat jij meebrengt
  3. Waarom juist dit bedrijf

Sluit af met iets simpels:

“Ik licht mijn motivatie graag toe in een gesprek. Bedankt voor het lezen.”

Geen clichés, geen formeel geneuzel.

Laat iemand meelezen – en durf te schrappen

Lees je brief hardop voor. Twijfel je over een zin? Vraag je af: maakt dit mijn verhaal sterker? Zo niet: schrap het.

Een goede motivatiebrief voelt alsof jij voor de lezer staat en zegt: “Ik wil deze baan. En dit is waarom.”

Laat jezelf zien. Eerlijk, duidelijk en enthousiast. Dan landt je brief niet op de stapel, maar op het bureau.

Laat een review achter
Review