
De Zeeuwse mbo-school Scalda geeft praktijkonderwijs in ICT en Mediavormgeving in een bedrijfsmatig ingerichte omgeving (mede-)gerund door studenten. Studenten worden er gestimuleerd in initiatief nemen en het kiezen van een zelfstandige aanpak. Het is een bijzondere omgeving waarin studenten en docenten (worden coaches genoemd) op ooghoogte en als collega’s samenwerken. Praktisch ingestelde studenten die van schoolbankjes niet erg gelukkig worden voelen zich bij Scalda als een vis in het water.
De Zeeuwse mbo-school Scalda gelooft in het binnenhalen van de praktijk in het klaslokaal. Niet alleen in de vorm van een stage of een gastspreker uit het bedrijf, maar ook heel letterlijk: het onderwijs wordt in de vorm van een volledig functionerend bedrijf gegoten, (mede-)gerund door studenten zélf.
Echte opdrachtgevers
We spreken met vier studenten die er momenteel een mbo-opleiding volgen en in zo’n bedrijfscontext binnen school meedraaien. Samen met docenten, of: coaches – zoals ze op ooghoogte met leerlingen meewerken – werken ze in teams voor echte opdrachtgevers, zoals mkb’ers en lokale en regionale overheidsinstanties in de regio.
Werken en leren als in een bedrijf
Robert, één van de studenten vertelt ontzettend bevlogen over Intervance – één van de realistische werk-en leeromgevingen binnen Scalda. Robert heeft de rol van Product Manager LEAD bij Intervance. De werk-en leeromgeving ervaart hij als erg stimulerend. Hij kan er zijn ondernemende instelling goed in kwijt, en Robert merkt dat zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling een vlucht hebben genomen. Hij heeft zich snel gespecialiseerd in ict, waardoor hij voelt dat hij echt al een paar jaar op leeftijdsgenoten voor loopt.
“Je bent bekend voor je specialisme bij medestudenten en bij coaches.”
Met name de bedrijfsmatige inrichting van de leeromgeving en de vrijheid die Robert hierin ervaart werken erg stimulerend. “Je leert daardoor echt voor jezelf denken”, zegt Robert. “Van studenten wordt ook verwacht dat ze eigen keuzes maken.” Die ruimte voor de student, in combinatie met aandacht voor reflectie en verbetering die er is in de Agile-aanpak waarmee studenten en coaches werken, maakt voor Robert dat het leren nagenoeg vanzelf gaat.
Ook medestudent Tristan ervaart een positieve invloed van het bedrijfsmatige van de leer-werkomgeving Innovision Solutions bij Scalda, waarbinnen hij werkt. Hij heeft naast zijn mbo-opleiding Software Developer (4de jaar) extra managementtaken op zich genomen als voorzitter van Innovision Solutions. Tristan heeft daardoor goed zicht op de projecten die studenten en coaches binnen deze leer-werkomgeving uitvoeren voor klantbedrijven in de regio. Projectleiders van die projecten leggen immers bij hem en zijn team verantwoording af over de voortgang.
Op gelijke ooghoogte met docenten
Een ander bijzonder element van deze inrichting van het onderwijs is de gelijke ooghoogte waarop student en docent (bij Scalda ‘coach’ genoemd) samen in projecten werken. Coaches fungeren meer als vangnet naast de autonoom werkende studenten, en worden daardoor door studenten meer als collega dan als docent gezien. Als gevolg daarvan bouwen studenten zelfvertrouwen en echt een soort van identiteit op volgens Robert: “Je bent bekend voor je specialisme bij medestudenten en bij coaches.”
Initiatiefrijk en een praktische instelling
Volgens Robert is het waar dat vooral initiatiefrijke studenten met intrinsieke motivatie voor hun studie goed floreren binnen deze opleiding. Sjors, medestudent en Product Manager Professional Services en Information bij werk-en leeromgeving Intervance, vult aan dat wat er nog niet helemaal is aan het begin van een studie, gaandeweg alsnog ontwikkeld kan worden: “Coaches en medestudenten kunnen helpen bij het ontwikkelen van die eigenschappen.” Sjors studeert Expert Systems & Devices in haar laatste jaar bij Scalda.
“Ik ben bang om een hbo-vervolgstudie te doen, omdat ik het gevoel heb dat dit weer een stapje achteruit is voor me.”
Ook Lynn, die naast Tristan als vicevoorzitter fungeert binnen Innovision Solutions heeft het goed naar haar zin bij Scalda. Ze is Mediavormgeving-student en kwam specifiek naar Scalda vanwege de inrichting van de opleidingen hier. Lynn rondde eerder haar havo af, maar vond bij hbo-opleidingen in de buurt niet voldoende terug waar ze goed in is en blij van wordt: dingen creëren. “Ik word nog elke dag uitgedaagd”, geeft Lynn aan. Ze heeft de afgelopen tijd gewerkt aan de social mediakanalen van Innovision Solutions en een huisstijl en campagne voor de opleiding procestechniek en maintenance bij Scalda ontwikkeld.
Liever aan de slag dan de schoolbankjes in
Ook Robert loopt niet bepaald warm voor het idee om zijn opleiding bij Scalda een vervolg te geven op het hbo: “Ik ben bang om een hbo-vervolgstudie te doen, omdat ik het gevoel heb dat dit weer een stapje achteruit is voor me. Terug de schoolbanken in met invulopdrachten en handje vasthouden door docenten.”
Veel liever blijft Robert in een bedrijfsmatige omgeving ook na afronding van zijn mbo-4-opleiding Expert IT Systems & Devices. Zijn droom is om over vijf tot tien jaar zelf een bedrijf op te zetten, eventueel met één van de medestudenten met wie hij nu samenwerkt bij de leer-werkomgeving van Scalda. ‹‹