Leren in de praktijk is een zeer belangrijk onderdeel van de opleiding voor al onze mbo-studenten. Dat geldt zeer zeker óók voor de sector transport en logistiek. Al die jongens en meiden die straks veilig de weg op willen als chauffeur of bijvoorbeeld een kei willen worden in organiseren en plannen, moeten wel op een professionele manier worden begeleid door iemand die dat met plezier doet bij een erkend leerbedrijf. Zo iemand is Lars Wever, winnaar Beste Praktijkopleider 2021! 

Lars Wever, logistiek manager bij Roele De Vries in Wognum, vindt het een grote eer dat hij de prijs won. Maar leuker nog vindt hij het om daadwerkelijk studenten te begeleiden die zin hebben de wereld van de transport en logistiek in te gaan en daarin door te groeien. Hij vertelt: ‘In deze sector zijn ontzettend veel mogelijkheden, vooral op dit moment. Als je echt gemotiveerd bent en bereid bent je in te zetten, dan kan je ver komen. Hier bij Roele De Vries ligt de focus op talent en het creëren van een fijne en inspirerende werkomgeving. Ik vind het super om jongeren de kans te geven om mee te kijken in de grote mensen wereld en ze helpen uit te zoeken wat nu het beste bij ze past en ze voor te bereiden op een baan in de wereld van de transport. Voor mij gaat het er daarbij echt niet om dat ze per se bij Roele De Vries komen werken, als ze maar op de juiste plek terechtkomen. Dat is voor mij de hoofdzaak.’

Veilige plek 
Roele De Vries is onderdeel van GP Groot. Dat het bedrijf van oorsprong een familiebedrijf is, is nog altijd goed te merken. Werknemers zijn loyaal aan elkaar en de sfeer is harmonieus. Lars zelf werkt sinds juni 2019 bij het bedrijf. Hij is niet alleen praktijkbegeleider voor mbo-studenten, maar houdt zich onder andere ook bezig met het aansturen van de technische dienst en het maken van plannen voor de toekomst, qua personeelsbezetting en wagenpark. Lars: ‘Wij halen oud papier en karton op en zorgen ervoor dat het bij de verwerker terechtkomt. Het is stevig aanpoten als je op de vrachtwagen zit, maar als je dat gaaf vindt en het fysiek aankunt, dan zit je hier gebakken. Als je hier bent om het vak te leren, dan ga je mee op de wagen met een chauffeur en ik ben er dan als een soort van mentor voor je. Dat houdt in dat ik help met de theoretische dingen en de opdrachten voor school. Maar ook keur ik je werkbriefjes goed, die jezelf correct moet invullen in en als er iets is – of het nu gaat over werk of over privé – dan kan je altijd bij mij terecht. Dat is gewoon belangrijk, vind ik: dat je op een veilige plek zit waar je een degelijk beroep kunt leren. Ook als je een opleiding in de logistiek doet ben je hier welkom.’

Ontspannen aan het werk 
In totaal telt Nederland zo’n vijfhonderdduizend mbo’ers. Of ze nu een BOL of een BBL-leerweg volgen, het is sowieso noodzakelijk dat ze het vak leren in de praktijk en daarbij zowel op school als op de werkplek goed ondersteund worden. Om dat belang te benadrukken heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de verkiezingen beste leerbedrijf en beste praktijkopleider in het leven geroepen. Voor de sector transport en logistiek worden deze verkiezingen ieder jaar georganiseerd door Sectorinstituut Transport en Logistiek. Net voordat de zomer begon werd bekend gemaakt welk bedrijf zich dit jaar het Beste Leerbedrijf Transport en Logistiek mag noemen en wie de titel Beste Praktijkopleider Transport en Logistiek kreeg opgespeld. Lars: ‘Iemand stelde me voor en dat vond ik best een teken van waardering. Er volgde een serieuze voorselectie en ik bleef met twee andere genomineerden over. We kregen de opdracht een filmpje te maken en daarop konden mensen stemmen. Waarom ik de meeste stemmen kreeg? Ach, ik denk dat we allemaal prima praktijkbegeleiders zijn. Mijn filmpje sprong er waarschijnlijk uit, omdat ik het luchtig hield met een grapje her en der. Dat kenmerkt ook wie ik ben en hoe ik vind dat het moet gaan in de praktijk. We zijn serieus bezig met het leren van een geweldig leuk vak, maar tegelijkertijd is het wel belangrijk dat je het naar je zin hebt. Werk beslaat een groot gedeelte van je tijd en hoe meer ontspannen je daar mee omgaat, des te beter het is.’

Jongens en meiden met pit 
Wie van plan is chauffeur te worden, hoopt vaak meteen te kunnen wegrijden zodra de leerwerkovereenkomst is getekend. Dat is natuurlijk niet het geval. Vaak loop je eerst mee op andere afdelingen, ben je bijrijder en vervolgens moet je  je groot rijbewijs nog halen. Voor het zover is, wordt er gekeken of je geknipt bent voor het beroep. Lars: ‘Als wij denken dat je geschikt bent en je het niet erg vindt om ’s ochtends vroeg uit bed te komen, dan kan je beginnen. Dat geldt niet alleen voor jongens, maar ook voor meiden. Als het nu blijkt dat je graag op de weg zit, maar beter past bij een ander soort bedrijf, dan kijken we verder en draag ik je met zorg over.’ ‹‹

Laat een review achter
Review