Wat hebben de woorden hotel, hospitaal en hospitaliteit met elkaar gemeen?
Al deze woorden zijn afgeleid van het Latijnse woord hospis, dat vreemdeling betekent. Zowel in de herberg als in het ziekenhuis wordt gezorgd voor een onbekende, een vreemdeling. Hospitaliteit of gastvrijheid is het royaal onthalen van gasten met eten, drinken, onderdak of (medische) zorg. Niet puur vanuit winstoogmerk, maar vanuit het aangeboren instinct om voor elkaar te zorgen. Van mens tot mens. Het woord hospitality is dus diepgeworteld in zowel de zorg als de gastvrijheidssector.  

Contrast
In coronatijd lijkt er geen schriller contrast tussen ziekenhuizen en de horeca. De kroeg op de hoek wordt vooral beschouwd als potentiële brandhaard, het hospitaal de plek waar hardwerkende artsen en verplegers met man en macht proberen om deze brandjes te blussen. Het was in 2020 het voorjaar van de lege terrassen, afgelaste feesten en overvolle ziekenhuizen.

Overeenkomsten
Toch zijn er ook overeenkomsten te noemen. Zowel in de zorg als in de horeca kan de werkdruk enorme proporties aannemen. Zeker voor het salaris dat de gemiddelde medewerker maandelijks op zijn betaalrekening gestort krijgt. Beide disciplines werken vaak vanuit een diepe drive om mensen te helpen, te verzorgen en waar mogelijk beter te maken. Mensen die werken met hun handen, maar vooral met hun hart.

Opmars 
Daarnaast is de afgelopen jaren gastvrijheid in de zorgsector aan een onstuitbare opmars bezig. De nadruk ligt uiteraard nog steeds op de beste zorg verlenen, maar patiëntbeleving neemt in veel zorginstellingen een prominente plaats in. Allereerst omdat in het digitale tijdperk mensen mondiger en veeleisender zijn geworden. Daarnaast willen we overal waar we komen service en de beste ervaring. En misschien juist op plekken waar we meestal niet voor ons plezier komen. De customer journey heeft tussenstops gevonden in de drukke gangen, zalen en restaurants van de ziekenhuizen

Gastvrijheid als medicijn
Dat een hoger gastvrijheidsniveau leidt tot tevreden gasten en cliënten, een gezondere werksfeer en een betere bedrijfsvoering zal niemand verbazen. Maar vriendelijkheid, collegialiteit en gastvrijheid kunnen juist tijdens topdrukte zorgen voor stressreductie en meer energie. Hoe druk het ook is, een oprechte glimlach maakt niet alleen je patiënt of je collega gelukkig, maar ook jezelf. In de zorg worden dagelijks levens gered. 

Elke medewerker, van de beveiliger tot de specialist, van de verpleegkundige tot de schoonmaker. Iedereen draagt elke dag zijn steentje bij. Ieder vanuit zijn eigen expertise en met een eigen invulling van gastvrijheid. Dat is niet alleen zorgen met een glimlach, maar ook zorgen voor een glimlach.

De top down, bottom up werkwijze van de Gastvrijheidscoach is een succesformule in de zorgorganisaties door iedereen binnen de organisatie te betrekken bij het thema, gastvrijheid. Door samen te werken aan een gastvrijheidscommunity wordt er een veranderproces in gang gezet. Door bewust te zijn van de kracht die gastvrijheid heeft in je organisatie zal dit resulteren in het verhogen en borgen van het gastvrijheidsniveau. 

‘Gastvrijheid is geen sprookje, maar als iedereen in je organisatie erin gaat geloven gebeuren er magische dingen!’

Patrick Treichl, directeur van De Gastvrijheidscoach.

Wil je meer weten over gastvrijheid in de zorg, of wat wij voor jouw zorginstelling kunnen betekenen op het gebied van gastvrijheid? Ga dan naar www.gastvrijheidscoach.nl voor ons uitgebreide dienstenpakket. Auteur: de Gastvrijheidscoach, pioniers en aanjagers die (zorg)organisaties activeren op het gebied van gastvrijheid. ‹‹

Laat een review achter
Review