Logistieke Roadshow spreekt tot de verbeelding
Influencer Hanwe maakt duidelijk wat logistiek inhoudt
Om de logistieke sector beter in beeld te brengen tijdens de studie- en beroepskeuze van leerlingen, werd dit najaar de Logistieke Roadshow georganiseerd. In samenwerking met het lokale bedrijfsleven en met digitale begeleiding van influencer Hanwe konden VMBO-leerlingen kennismaken met de veelzijdige wereld van de logistiek. Het evenement is voor herhaling vatbaar.
Het Mondial College in Nijmegen was dit jaar de eerste halte waar de truck met daarin de escaperoom geparkeerd werd. Op het schoolplein streden teams van ongeveer 6 leerlingen tegen elkaar in diverse spannende games. Na de aftrap op het Mondial trok de educatieve tour vol challenges nog langs 100 andere scholen in het land. In totaal deden dit jaar ruim 7500 VMBO-leerlingen mee.
Gevoel overbrengen
Het idee van een roadshow ontstond twee jaar geleden in coronatijd toen er geen mogelijkheid was om fysieke gastlessen te geven. Gabby Delhaas, manager instroom en mobiliteit van STL: ‘Er werd sector breed gezocht naar een coronaproof alternatief voor gastlessen. Het doel is om het gevoel dat hoort bij transport en logistiek overbrengen op jongeren. Wat een vrachtwagenchauffeur is, dat weet iedereen, maar het begrip logistiek klinkt voor veel jongeren wat vaag. Spelenderwijs wilden we duidelijk maken wat het allemaal kan inhouden. Op die manier gaat het beroep meer leven en is de kans veel groter dat de jongeren onze sector in overweging nemen bij hun beroepskeuze. Uiteraard hopen we dat ze kiezen voor onze sector, want er is veel behoefte aan jong talent. En voor de jongeren zelf is de sector ook aantrekkelijk. Wie voor een vervolgopleiding in transport en logistiek kiest, is straks zeker van een goede baan met toekomstperspectief.’
STL ondersteunt de Logistieke Roadshow namens sociale partners in de sector transport en Logistiek: TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen en SOOB, het opleidingsfonds voor de sector.
Influencer met meer dan één miljoen volgers
Het programma van de roadshow startte op iedere locatie met een interactieve masterclass door een lokale ondernemer in de week voorafgaand aan de roadshow. De dag zelf bestond uit vier logistieke challenges rondom het thema merkkleding. Om de jeugd extra aan te spreken was er gekozen voor een samenwerking met Hanwe, een bekende influencer met meer dan één miljoen volgers. Het was de bedoeling dat de leerlingen zijn Rolex zouden vinden in een pop-up escape room. Verder werden ze uitgedaagd om een optimale reisplanning te maken voor alle kledingstukken die hij online heeft besteld en gingen ze aan de slag met een palletpuzzel vol met merknamen. Het spel waarbij spelers de juiste orders met kleding moesten bezorgen bij de goede voordeur sprak ook tot de verbeelding.
Wie voor een vervolgopleiding in transport en logistiek kiest, is straks zeker van een goede baan met toekomstperspectief
Professioneel programma
Gabby: ‘De Roadshow wordt ontwikkeld en uitgevoerd door PressPlay. De Roadshow heeft zich ontwikkeld tot een professioneel opgezet programma dat past bij de belevingswereld van jongeren. We zijn blij dat de roadshow in goede aarde is gevallen. We hebben stralende gezichten gezien en veel enthousiaste inzet. We kregen ook vaak terug van leerlingen dat ze nu veel beter snappen wat logistiek eigenlijk is. Missie geslaagd.’
Roadshow gaat door
Of de Logistieke Roadshow daadwerkelijk zal gaan leiden tot meer aanwas voor de sector is nog even afwachten. STL is optimistisch. Gabby:’ Na de eerste keer in Nijmegen, twee jaar geleden, zagen we 10% meer aanmeldingen voor logistieke opleidingen in de regio. Dat er sprake is van een 1 op 1 relatie is wel duidelijk. De roadshow van dit jaar gaan we nog uitgebreid evalueren, maar één ding is duidelijk: we gaan volgend jaar zeker door met dit initiatief. Op welke locaties, dat weten we nog niet.’
Eind 2022 en begin 2023 komen er nog BBL-instapdagen. Jongeren kunnen daar in gesprek met vertegenwoordigers van leerbedrijven en meerijden met een vrachtwagen. Zo hoopt de sector door jongeren zelf de mogelijkheden te laten ontdekken meer leerlingen te interesseren voor een BBL-opleiding in transport en logistiek. Daarnaast zijn ook BOL studenten van harte welkom bij STL. De Logistieke Roadshow maakt onderdeel uit van een brede aanpak in het kader van voorlichting over beroepen in de sector.
