‘In deze tijd kies jij waar je wilt werken. Niet andersom!’

Werken in de horeca is supercool. Zeker als je niet bang bent om stevig aan te poten en je het echt gaaf vindt om het andere mensen naar de zin te maken. Ben je ook nog eens een teamplayer, gaat je hart sneller kloppen van complimenten krijgen en bouw je voor je gasten graag een feestje: waar wacht je op? Ze zitten om je te springen. En, o ja, jij kiest waar je het vak wilt leren. 

‘De horeca bestaat natuurlijk eigenlijk niet. Maar of je het nu hebt over een ouderwetse bruine kroeg, een snackbar of een hotel: het gaat altijd over service. Je verkoopt echt niet alleen dat glaasje cola, die daghap of cocktail. Daar gaat het helemaal niet over in dit vak: je verkoopt dat een gast ‘het’ zelf niet hoeft te doen, ‘vertelt trendwatcher Wouter Verkerk. Wouter houdt zich beroepsmatig bezig met gastvrijheid en dat vindt hij het leukste dat er is. 

Waar kunnen ze jou het vak leren? 
Nergens anders vind je zoveel doorzettingsvermogen, flexibiliteit en veerkracht als in de horeca. Wat er ook gebeurt en hoe hard het ook stormt: de sector krabbelt gewoon weer overeind. Wouter: ‘Deze sector overleeft elke crisis en er zijn vanaf nu weer heel veel kansen voor mensen die willen leren koken of een carrière in de bediening wel zien zitten. Dat moet je dan ook zeker gaan doen als je er iets voor voelt, maar ga het vak dan wel leren bij een bedrijf waar jij je thuis voelt en waar mensen werken die het voorbeeld zijn dat jij nodig hebt. Denk nog even niet aan geld verdienen, maar richt je op een werkplek met de beste begeleiding. Als jij beter wilt worden in koffie, dan wil je wel dat iemand jou daar alles over kan bijbrengen. Wil je de beste worden in het bereiden van vis? Dan heb je niets aan een zaak zonder poissonnier. Kies ook altijd voor een zaak waar ze niet alleen veel weten over eten en drinken, maar waar ze ook iets begrijpen van jou, zodat jij je gerespecteerd voelt en je de mogelijkheid krijgt je talenten te ontwikkelen.’

‘Deze sector overleeft elke crisis en er zijn vanaf nu weer heel veel kansen

Jij bent waardevol 
Vacatures zijn er in overvloed in de horecasector. Overal worden gemotiveerde medewerkers gezocht. Toch is het niet altijd slim om via een bestaande sollicitatie bij een bedrijf binnen te komen. Wouter: ‘Meestal willen ze dan iemand hebben die alles al kan en die meteen overal voor ingezet moet worden. De rust om jou alles te leren wat je leren wilt, hebben ze dan niet en daar heb jij niets aan. Hoe je het dan aan kunt pakken? Loop gewoon ergens naar binnen, vertel hoe ontzettend leuk je het bedrijf vindt en vertel wat je ambities zijn. Je bent nu eenmaal een sociaal persoon en je houdt ervan voor anderen te zorgen. Dat is je kracht en dat maakt je waardevol.’

Duidelijke keuzes 
Een modern horecabedrijf kan alleen succesvol zijn als het wordt gerund door ondernemers die weten wat ze doen en een helder plan hebben. Dat moet ook wel, want de gasten van nu is ook zelfbewuster dan ooit. Wouter: ‘Mensen maken veel duidelijke keuzes en weten ook wat ze daar zoeken. In een hardrockcafé vragen ze dus niet of de muziek wat zachter kan en als ze een hapje gaan eten in een eetcafé dan vinden ze het helemaal prima dat ze een papieren servet krijgen. Ook een horecabedrijf maakt vanaf nu dus ook een veel duidelijkere keuze dan vroeger. Dit is ons concept en dat kun je van ons verwachten; de mensen die bij ons werken voelen ons geen kostenpost op pootjes.’

Hippe kok 
Tegenwoordig is overal horeca. Het omvat het hele spectrum van de kiosk in het tankstation tot aan de dark kitchen, de sterrenzaak en de cafetaria. Wouter: ‘Het is zo’n enorm brede sector geworden met zo ongelooflijk veel variaties. Duidelijk is wel, dat niets zo’n beetje hipper is dan kok zijn tegenwoordig. Dus als je iets met je handen wilt doen en je houdt van food: word dan kok en ga werken in de keuken van een bedrijf waar ze respect voor je hebben en waar je je kunt ontwikkelen in de richting die jij voor ogen hebt. Daar heeft uiteindelijk ook het restaurant alleen maar voordeel van.’ 

Loop gewoon ergens naar binnen, vertel hoe ontzettend leuk je het bedrijf vindt en vertel wat je ambities zijn

Dit jaar verschijnen er drie nieuwe boeken van Wouter Verkerk. Wouter in Vegas gaat over wat de Nederlandse horeca kan leren van de service in de hospitality-hoofdstad van de wereld. Het boek Moderne horeca helpt horecaondernemers nadenken over hoe ze professioneler aan de weg kunnen timmeren. Het derde boek maakt Wouter samen met Gijsbregt Brouwer en draagt de veelzeggende titel: Dit is 2022! De drie nieuwe boeken zullen ook worden opgenomen in de inspiratieboxen van Wouter Verkerk. 

Voor meer informatie daarover, zie: www.horecabo.nl