Dit café serveert PLSTK soep

Als drie millennials een nieuwe zaak openen is de kans groot dat ze ‘iets met duurzaamheid’ doen. Maar Maxim (27), Robin (29) en Charlotte (25) tillen maatschappelijk verantwoord ondernemen écht naar een hoger niveau. Op 2 februari openden zij PLSTK Café (plastic café) in de prachtige duinen van Hoek van Holland. Hun ambitie: het eerste volledig plasticvrije restaurant van Nederland worden. En ze zijn er al bijna.

“De tijd is er rijp voor”, zegt mede-eigenaar en -oprichter Maxim. “We merken het aan alles. Het belangrijkste is natuurlijk dat mensen enthousiast zijn over ons concept. En toen we ons café aan het verbouwen waren, besloot het Europees Parlement dat per 2021 single-use plastics worden verboden. Voor ons is dat een bevestiging dat we goed bezig zijn.”

Het concept
Elk jaar ging het drietal na het seizoen vier tot vijf maanden surfen. Heerlijk, maar als watersporters werden ze ongelukkig van al het plastic dat vooral in Azië en Zuid-Amerika op het strand lag. “We kregen toen het idee zelf helemaal te stoppen met plastic”, vertelt Maxim. “Als het gaat om verpakkingen gaan we met glas en papier eigenlijk een beetje terug naar vroeger. Andere duurzame maatregelen waren al genomen door eerdere eigenaren van het pand. De zonnepanelen, zonneboiler en elektrische keuken waren al aanwezig.”

Wat is er anders
Een horecaonderneming zonder plastic is een uitdaging. Van verpakkingen van tandenstokers tot rietjes en pepermuntjes – om bijna alles zit plastic. En naast wat gasten aan tafel zien, gebruiken keukens ook veel plastic. Maxim: “In melkverpakkingen zit een plastic laagje en alle voorgesneden producten zijn verpakt in plastic. Als oplossing hebben we glazen melkflessen die we steeds inleveren als we verse melk krijgen. En vlees en groenten snijden we zelf. Dat ambachtelijke is ook gewoon leuk.”

De laatste plastics
Helemaal plasticvrij is PLSTK Café nog niet. In een aantal gevallen is plastic namelijk de duurzamere optie. Maxim: “Onze groenten en fruit komen in plastic kratten. Die zijn veel steviger en dus duurzamer dan kratten van hout. De kratten gaan retour, dus het levert geen afval op. De grootste uitdaging zit in schoonmaakmiddelen. In de horeca gelden strenge hygiëne-eisen waar je nou eenmaal aan moet voldoen. Voor nu hervullen we veel flessen, maar dat kan niet altijd. We werken hier uiteraard ook aan een alternatief.”

Ambities
Ondertussen werken de jonge ondernemers gestaag verder aan hun ambities. Maxim: “Ons eerste doel was een eigen zaak vóór onze dertigste. Dat is gelukt. Over een jaar willen we volledig plasticvrij zijn. Het begin was denk ik het moeilijkst, het duurde vooral lang om de juiste leveranciers te vinden. Nu dat eenmaal staat komen zij zelf ook met voorstellen waar wij nog helemaal niet aan dachten. Een tip voor andere ondernemers? Wees niet bang om het gesprek aan te gaan met leveranciers en andere betrokkenen. Iedereen wordt enthousiast.”

Over KHN

KHN (Koninklijke Horeca Nederland) is dé branchevereniging voor de horeca. Ze vertegenwoordigen 20.000 horecaondernemers met ruim een kwart miljoen medewerkers. Dat is twee derde van iedereen die werkzaam is in de horeca in Nederland. Als KHN streven ze de beste gastvrijheid na, zodat horecaondernemers een inspirerende omgeving kunnen bieden, waar gasten unieke ervaringen en waardevolle momenten kunnen beleven. Www.khn.nl

Tekst: Jorit Hajema – Beeld: Bianca Blokland

Tip: Zien hoe social savvy horecaondernemers zich presenteren op Instagram? Zoek dan naar @plstkcafe of ga naar instagram.com/plstkcafe.